Brev:
Min datter på 10 mdr. vil ikke spise
28. april 2010
Alder:
10 mdr.
Min datter på 10 mdr. vil ikke spise
Hejsa Helen
Nu har jeg atter brug for din hjælp for tingene er i tiden ved at vokse mig over hovedet... I mit sidste brev til dig skrev jeg vedr min datters manglende appetit pga lang tids sygdom - og dette brev kommer som en forlængelse heraf... De ting jeg frygtede vedr min datters spisning holdt desværre stik..
I ugen op til påske blev hun endelig rask efter mange ugers sygdom, mellemørebetændelse, dræn i begge ører osv. I hele perioden kunne jeg ikke få hende til at spise andet end grød, yoghurt osv.. Hendes spisemønster har ændret sig rigtig meget og selvom der nu er gået mange uger, kan vi stadig ikke få rigtig gang i spisningen igen.
Inden hun blev syg var hun kommet godt igang med familiemad og rugbrød kørte som smurt til frokost. Nu vil hun ikke længere spise pasta, ris, frikadelle, rugbrød, frugt - alt almindelig mad som jeg ellers ville kunne finde på at give hende.. Hun åbner munden, tager det ind - 2 sekunder - og spytter ud! Hun tygger ikke engang på det. Sådan kan vi køre med den samme haps mange gange, ind ud, ind ud, hvorefter hun drejer hovedet væk og meget tydelig signalerer at hun ikke er interesseret.
Morgenmaden går også rigtig dårligt. Jeg besluttede mig i påsken for at holde fast i hjemmelavet havregrød i min. 2 uger (hun har som du ved aldrig villet spise det) men jeg tænkte på det her med, at børn ofte skal have tingende 10 gange før de vænner sig til smagen. Så i 2-3 uger har hun fået havregrød med frugtmos til morgenmad. Nogle morgener har hun spist ret godt, så jeg tror ikke længere det handler om "at kunne lide/ikke lide". Men generelt spiser hun 4-5 mundfulde havregrød, og så er måltidet slut. Hvis jeg prøver at nøde hende lidt græder hun og bliver frustreret..
Jeg er stoppet med at amme, så hun får en flaske til puttetid og igen ved 23 tiden. Den sene flaske tømmer hun sjældent, ofte drikker hun kun 100 ml. Enkelte nætter sover hun helt igennem uden flaske, men ligemeget hjælper det på appetitten om morgenen..
Hun er for ca 2 uger siden startet i vuggestue. De kan heller ikke rigtig få hende til at spise så meget. Indimellem får de varm mad og indimellem rugbrød. Jeg havde jo selvfølgelig håbet at hun ville spise hendes tidligere så elskede rugbrødder i vuggestuen når nu der er en masse spændende nye ting at kigge på, men nej. Når pædagogerne ikke syntes hun har spise nok tilbyder de hende istedet færdiggrød (Beauvais) hvilket hun altid vil spise. Jeg er helt sikker på, at hvis jeg tilbød hende den samme slags grød morgen, middag og aften - så ville hun spise.. Jeg ser det bare som sidste udvej da hun jo snart er 11 måneder og burde spise alm familiemad !?
Mine tanker og spørgsmål..
I lang tid, da hun var syg, spiste hun kun "søbemad" - er alt andet nu blevet for besværligt for hende, gider hun ikke tygge ? Men hun har jo nu været rask i ca 4 uger, så ville hun ikke være kommet sig over den "dille" ?
Kan hun virkelig have så nedsat appetit at hun kun spiser således:
Morgen : 2-5 skefulde havregrød
Middag : 2-5 rugbrødshaps
Eftermiddag: en lille portion yoghurt
Aften : 2-5 mundfulde aftensmad
Putte: 200 ml mme
Sen aften: 100-150 ml mme
Vi giver hende mælk til maden for at sikre mælkeindtaget, er det ikke nødvendigt syntes du ?
I vuggestuen får de æbler til formiddag - dem er min datter slet ikke interesseret i, og hun kan egentlig slet ikke spise æbler endnu så hun får ingen formiddagsmad.. Jeg har i indkøringen selv haft bolle med til hende som jeg forsøgte mig med, men det afviste hun oftest..
Jeg svinger imellem at være "hård" forstået på den måde at jeg tænker, at hun kun får mad til de planlagte måltider, ikke laver specielt aftensmad til hende (selvfølgelig børnevenlige retter som ris, kartoffel osv), at jeg ikke giver hende grød inden sengetid osv... Og andre gange gør jeg det modsatte.. Hvad syntes du jeg skal gøre ?
Hun sover bedre og bedre om natten (har indtil for 1 måned siden vågnet hver time natten igennem) men efter drænene har hun enkelte gange sovet helt igennem, og ellers er hendes søvn kun lige afbrudt når hun vågner efter flasken sen aften.
Så tyder det jo ikke på hun er sulten når hun hverken vågner om natten eller voldspiser hendes morgenmad?!
Har vi bare været uheldig at hendes sygdom har ramt den alder hvor hun ikke er særlig interesseret i at åbne munden og prøve nyt ?
Hun har stadig ingen tænder - men det burde jo ikke have betydning..
Jeg prøver selvfølgelig alt hvad jeg kan at skjule min frustration men det er jo svært og det gør mig virkelig ked af det når hun afviser maden gang på gang.. Jeg håber virkelig du har nogle råd eller betragtninger som jeg ikke selv har set... Beklager et noget ustruktureret brev denne gang :-)
På forhånd tusind tak
Kærlig hilsen
Mor